Sambungan

“Kemungkinan mayat sudah 3-4 hari meninggal dunia”, itulah kata-kata dari seorang Sarjan Balai Polis Serdang, Selangor yang membuatkan aku sebak.

Tragedi ini mengejutkan aku dan semua rakan-rakan rumah bujang aku. Dalam perjalanan dari Dungun ke Kuala Lumpur aku mendapat panggilan telefon dari seorang rakan serumah bujang iaitu Herman yang bertanyakan mengenai Farid yang tidak dapat dihubungi sejak malam raya pertama sehingga semalam(19/7/2015).

Report polis telah dibuat oleh ahli keluarga Farid. Sesampai aku di hentian Gambang aku menerima sms dari Herman yang mengatakan rakan sekerjanya telah pergi ke rumah sewa dan memanggil tetapi tiada sesiapa yang menjawab.

Paling mengejutkan apabila ada bau busuk dari rumah sewa itu. Mujurlah bilik Farid berada paling hadapan rumah lalu rakan sekerja Herman membuka tingkap bilik dan melihat sebujur mayat di atas tilam.

Lalu rakan sekerja Herman membuat report polis dan polis memecah pintu rumah untuk melihat keadaan sahabatku, Farid yang telah beberapa hari meninggal dunia. Mayat telah dibawa ke unit forensik Hospital Serdang dan kini masih menunggu laporan bedah siasat. Insyaallah jenazah akan dikebumikan hari ini.

Untuk pengetahuan semua, Farid tidak dapat balik beraya kerana terpaksa bekerja pada hari raya. Semua rakan serumah telah balik beraya dan dia hanya tinggal seorang diri di rumah bujang.
tragedi-meninggal sendirian di rumah bujang
Bergambar kali terakhir bersama arwah Farid dan rakan serumah pada 16 Mei 2015

Tidak disangka-sangka tragedi ini berlaku di rumah bujang aku. Masih teringat kali terakhir arwah Farid berjasa kepada aku membelikan panadol saat aku demam panas.

Dialah sahabatku yang sangat baik. Dia rakan serumah, dia rakan sekelas, dia rakan seasrama, dia rakan sebelajar dan rakan semasa susah dan senang. Semoga rohnya tenang di sana. Semoga ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.

Pergimu tiada pengganti. Kau sahabat dunia dan akhirat. Coretan ikhlas dari sahabatmu,Ammar.

Status terakhir whatsapp arwah, 3 hari lepas seakan-akan tahu dia akan pergi buat selama-selamanya..
“No raya on this year…work until die”

Farid seakan-akan tahu akan meninggal dunia. Sungguh mengejutkan! Kemungkinan dia meninggal dunia pada malam raya. Mungkin meninggal dunia semasa tidur, berdasarkan keadaannya yang baring di atas tilam siap berselimut.


Digit terakhir nombor telefon Farid 0717. Seakan satu kebetulan dengan tarikh kematiannya 17/07/2015.

Rumah sewa yang beralamat Lot 1998 Jalan 18/39 Taman Sri Serdang, Seri Kembangan Selangor, inilah tempat arwah farid menemui ajalnya.
Marilah sama-sama kita sedekahkan AL FATIHAH buat arwah Mohd Farid bin Mohd Asiri. Semoga rohnya dicucuri Rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

~ Aamin…

Kdt – Blogammar.com

0 Response to "Sambungan"

Post a Comment