Bila Perkahwinan Muslim Jepun Lebih Islam Dari Melayu!

Sekali lagi Melayu malu pada Jepun. Sebuah perkahwinan pada 2 Januari 2015, di antara seorang lelaki Jepun yang baru menjadi Muslim dan seorang wanita Jepun Muslim di Masjid Niihama-Jepun. Perkahwinan Islam mestilah senang, selesa dan memudahcara seperti perkahwinan ini. Berdoalah untuk pasangan baru ini, semoga Allah memberkati mereka.

BarakAllahu lakuma wabaraka ‘alaikuma wajama’a baina kuma bilkhair.

「アッラーが(あなたの結婚において)あなたに祝福を与え、降り注いでくれますように。そしてあなた方二人をよきものにおいて、縁結びして下さいますように。」

Semoga Allah memberkati kamu dan pasangan kamu, dan semoga Dia menyatukan kamu berdua dalam kebaikan.

بارك الله لك ، وبارك عليك ، وجمع بينكما في خير

バーラカッラーフ ラカ、ワ バーラカ アライク。ワ ジャマア バイナクマー フィー ハイル。

Status dan gambar di atas diambil dari fanpage Islam in Japan 日本でのイスラム memperlihatkan betapa perkahwinan Islam itu mudah, ringkas dan simple, malah pakaian pun sempoi je.

Orang-orang Muslim di Jepun, di sebuah negara yang mengamalkan kepercayaan animisme, yang tidak meletakkan Islam sebagai agama rasmi, yang mempunyai budaya yang sangat pelik2, lebih faham keindahan Islam itu sendiri berbanding orang yang lahir2 sudah Islam, di negara yang Islamnya agama rasmi namun lebih mengutamakan budaya kaum sendiri, budaya kaum sendiri yang dicedok dari kaum lain serta budaya barat berbanding agama Islam itu sendiri.

Ya, orang Muslim di Jepun ini sendiri lebih faham yang perkahwinan Islam itu mestilah senang, selesa dan memudahcara, tapi entah kenapa kebanyakan orang melayu Muslim di Malaysia ini tak faham perkara asas tu, malah ditambah pula dengan pelbagai unsur2 yang dicedok dari kaum Cina, agama Hindu dan budaya barat. Tak rasa malang ke kita sebagai seorang Muslim yang lahir2 dah jadi orang Muslim di sebuah negara Islam?

Tambah pula bila budaya2 barat seperti lelaki melamar kekasih dengan ungkapan “Will you marry me?” dibuat secara besar2an untuk tatapan orang awam sambil menghulur cincin ini telah disetkan dalam minda anak2 melayu sebagai suatu perbuatan yang romantik dan sweet kepala taik.

Di salin tampal dari FB Muhammad Rusydi:
Anak: “Mak, semalam tengok satu show LIVE di tv ni, ada artis lelaki melamar artis wanita. Heboh satu Malaysia. Dialong diorang:

H: Will u marry me?
Z: Insya-Allah, thank u.
H: Sorry?
Z: Yes.

Sweetnya. Sweetnya. Nak gini gak!’

Mak: “Melamar dalam rancangan maksiat. Di pentas maksiat. Dengan pakaian maksiat. Bersaksikan penonton yang redha dengan persembahan maksiat.

Perfect couple of maksiat.

Padahal baru je sambut Maulidurrasul. Masih lagi dalam situasi duka bencana banjir.
Biarlah mak bapak diorang izin anak-anak mereka buat macam tu, tapi mak tak redha dunia akhirat andai anak mak yang buat macam tu.

Kita ni orang Islam. Jangan sebab nak sweet kita belakangkan Allah.”

Di copy pasta lagi dari FB:
Bercinta sakan masuk Galaksi TV9, berpeluk2an masuk Instagram, melamar masuk Gegar Vaganza, bertunang masuk Hlive, nikah kahwin masuk Raikan Cinta, majlis kenduri masuk Nona, honeymoon nak beromen masuk Romantika tajaan AirAsia, pregnant buat anak masuk Pureen Chak Chak, tayang anak sapa lagi comel dan pandai jaga anak masuk Baby Kiko, bergaduh laki bini masuk Meletop, bercerai masuk Melodi, kene tangkap khalwat duda/janda masuk Harian Metro, dah tua miskin mintak derma masuk Bersamamu, dah insaf masuk Hijrah Selebriti, nak mampos masuk Tanah Kubur! Tak lama lagi berjimak malam pertama pun boleh live telecast kt TV!

Realitinya, perkahwinan orang Melayu ni memang sangat kompleks, namun yang sebenarnya kahwin itu mudah kalau kita mudahkan.

sumber: GuaBlog.com

0 Response to "Bila Perkahwinan Muslim Jepun Lebih Islam Dari Melayu!"

Post a Comment